W każdej parafii należy powołać Parafialną Radę do spraw Ekonomicznych (kan. 537 KPK).
Rada ta jest organem wspierającym proboszcza w administrowaniu parafią. Jej funkcjonowanie oprócz przepisów prawa powszechnego reguluje statut zatwierdzony przez Biskupa Gliwickiego.
Parafialna Rada Ekonomiczna parafii p.w. NMP Wspomożenia Wiernych w Gliwicach. Kadencja : 2025 – 2030. Skład rady:
- Ks. Piotr Grzegorzewicz – proboszcz
- Jaworska Mariola
- Wiśniewska Katarzyna
- Majewski Andrzej
- Piechota Dominik
- Prygiel Tomasz
STATUT PARAFIALNEJ RADY EKONOMICZNEJ
Postanowienia ogólne
Art. 1
W każdej parafii proboszcz lub administrator parafii powinien powołać Parafialną Radę Ekonomiczną, zwaną dalej Radą (kan. 537, 1280 KPK).
Art. 2
Parafialna Rada Ekonomiczna jest organem doradczym proboszcza lub administratora parafii, świadczącym mu pomoc w zarządzaniu dobrami parafialnymi (kan. 532, 1280 KPK).
Art. 3
W administrowaniu majątkiem parafialnym proboszcz lub administrator parafii posiada głos decydujący.
Art. 4
Członkowie Rady w swoim działaniu powinni kierować się wyłącznie dobrem Kościoła oraz wspólnoty parafialnej.
Art. 5
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje na rzecz parafii bez żadnej gratyfikacji z tego tytułu.
Skład Rady
Art. 6
W skład Rady wchodzi trzech wiernych świeckich należących do danej parafii, mianowanych swobodnie przez proboszcza lub administratora parafii. Obradom Rady zawsze przewodniczy proboszcz lub administrator parafii.
Art. 7
Członkowie Rady powinni odznaczać się dobrą opinią wśród parafian oraz odpowiednimi kompetencjami i biegłością w zakresie prawa i ekonomii.
Art. 8
Kadencja Rady trwa pięć lat. Ta sama osoba może zostać wybrana jedynie na dwie kolejne kadencje.
Art. 9
W nadzwyczajnych przypadkach proboszcz lub administrator parafii może odwołać członka Rady za zgodą dziekana; w parafii dziekańskiej – za zgodą ekonoma diecezji. Swoją decyzję proboszcz lub administrator parafii powinien uzasadnić pisemnie. Na rozwiązanie Rady przed upływem kadencji proboszcz lub administrator zobowiązany jest uzyskać zgodę ekonoma diecezji i wikariusza generalnego. Po kanonicznym objęciu parafii przez nowego proboszcza działalność Rady ustaje. Nowy proboszcz powinien wybrać Radę w ciągu sześciu miesięcy od objęcia urzędu. Ta sama zasada dotyczy także sytuacji, w której parafia zostaje powierzona administratorowi parafii.
Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
a) rezygnacji,
b) odwołania,
c) upływu kadencji Rady.
Wakans w składzie Rady uzupełnia proboszcz lub administrator parafii.
3. Zadania i kompetencje Rady
Art. 10
Zasadnicze zadania Rady sprowadzają się do:
a) udzielania porad i opinii proboszczowi lub administratorowi parafii w kwestii podejmowania działań w sprawach majątkowych i finansowych;
b) sporządzenia rocznych sprawozdań ze stanu ekonomicznego parafii, które powinny zostać podane do wiadomości wspólnocie parafialnej w formie ogłoszeń parafialnych bądź w formie pisemnej.
Art. 11
Rada sprawuje pieczę nad parafialnymi dobrami kościelnymi, a w sposób szczególny w nadzwyczajnych okolicznościach:
a) przy zmianie na urzędzie proboszcza lub administratora parafii;
b) w przypadku śmierci proboszcza lub administratora parafii;
c) w przypadkach losowych, takich jak np. włamanie, kradzież, katastrofy naturalne itp., które mają miejsce pod nieobecność proboszcza lub administratora parafii.
Art. 12
Rada służy pomocą proboszczowi lub administratorowi parafii w realizacji parafialnych projektów inwestycyjno-remontowych.
Art. 13
Proboszcz lub administrator parafii jest zobowiązany do wysłuchania opinii Rady do ważności w przypadku zamiaru podjęcia nadzwyczajnych aktów zarządzania (kan. 127 KPK). Opinia wyrażona przez Radę nie jest wiążąca w powzięciu decyzji przez proboszcza.
Proboszcz lub administrator parafii zobowiązany jest do wysłuchania opinii Rady w kwestii celowości i możliwości realizacji w następujących sprawach administracyjno-gospodarczych:
a) angażowania i zwalniania oraz warunków pracy i płacy stałych i czasowych pracowników parafialnych;
b) budowy nowych obiektów parafialnych, rozbiórki obiektów starych oraz poważnych remontów już istniejących;
c) zmiany przeznaczenia budynków parafialnych;
d) najmu, dzierżawy oraz obrotu gruntami i nieruchomościami parafialnymi;
e) zaciągania i przeznaczenia poważnych kredytów przez parafię;
f) zgłaszania działalności gospodarczej parafii.
W innych sprawach ekonomicznych proboszcz lub administrator może zwrócić się do Rady o wyrażenie opinii.
Art. 14
Pod koniec roku kalendarzowego proboszcz lub administrator parafii powinien przedstawić Radzie plan zamierzonych wydatków parafii w kolejnym roku kalendarzowym.
Art. 15
Rada zobowiązana jest do spotkania z Biskupem Gliwickim lub jego delegatem podczas wizytacji kanonicznej.
Art. 16
Rada nie może ingerować w sprawy związane z utrzymaniem duchownych pełniących posługę w parafii.
4. Tryb działania Rady
Art. 17
Objęcie funkcji członka Rady następuje po akceptacji decyzji proboszcza lub administratora parafii i złożeniu przyrzeczenia następującej treści:
Ja NN. przyrzekam Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej Jedynemu, że powierzoną mi funkcję członka Rady do Spraw Ekonomicznych będę spełniał według najlepszej swej woli, zgodnie z moim sumieniem i przepisami prawa kanonicznego i prawa polskiego. Dołożę wszelkiej staranności i swojej wiedzy, aby zawsze chętnie służyć radą proboszczowi mojej parafii. Tak mi dopomóż Bóg.
Art. 18
Proboszcz lub administrator parafii zobowiązany jest powiadamiać o terminie posiedzenia Rady jej członków z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.
Art. 19
Na pierwszym posiedzeniu Rady w nowej kadencji należy wybrać spośród jej członków sekretarza.
Art. 20
Proboszcz lub administrator parafii zobowiązany jest do zwoływania posiedzeń Rady przynajmniej dwa razy w roku. Do kompetencji proboszcza lub administratora parafii należą:
a) ustalanie porządku obrad,
b) przewodniczenie obradom,
c) nadzór nad realizacją podjętych postanowień,
d) reprezentowanie Rady na zewnątrz.
Porządek obrad można uzupełnić na zasadny wniosek członka Rady zgłoszony przed posiedzeniem.
Zadaniem sekretarza Rady jest prowadzenie dokumentacji działalności Rady poprzez sporządzanie protokołów z posiedzeń. Protokół z posiedzenia Rady powinien być odczytany i przyjęty na następnym posiedzeniu Rady. Protokoły należy przechowywać w archiwum parafialnym. Należy je sprawdzić podczas wizytacji kanonicznej.
Art. 21
Podczas obrad Rady poszczególnym członkom przysługuje zabranie wolnego głosu.
Art. 22
Członkowie Rady, jak i zaproszone na posiedzenie Rady w charakterze ekspertów osoby spoza tego grona, zobowiązani są do zachowania dyskrecji w kwestii ustaleń Rady, chyba że Rada postanowi inaczej względem ściśle określonych spraw.
Art. 23
W uzasadnionych przypadkach członkowie Rady powinni mieć wgląd do następujących dokumentów: inwentarza dóbr parafialnych, wypisu z ksiąg wieczystych dotyczących nieruchomości parafialnych, umów pracowniczych, umów najmu i dzierżawy, polis ubezpieczeniowych, dokumentów dotyczących opłat za wodę, gaz, elektryczność, ogrzewanie itp., korespondencji dotyczącej spraw ekonomicznych, księgi protokołów z posiedzeń Rady.
Art. 24
Rachunkiem bankowym parafii zarządza proboszcz lub administrator parafii. Upoważnionym do wglądu w rachunek bankowy jest sekretarz Rady.
Art. 25
Proboszcz lub administrator parafii na rok przed złożeniem urzędu, związanym z przejściem na emeryturę, zobowiązany jest do odbycia spotkania z Radą w obecności delegata Biskupa
Gliwickiego i ekonoma diecezjalnego. Proboszcz lub administrator parafii wraz z Radą powinni zdać sprawozdanie ze swojej dotychczasowej działalności i przedstawić stan ekonomiczny parafii.
Art. 26
W przypadkach spornych między proboszczem lub administratorem parafii a członkami Rady należy odnieść się do ekonoma diecezjalnego lub wikariusza generalnego.
5. Formacja członków Rady
Art. 27
Członkowie Rady powinni uczestniczyć w spotkaniach formacyjnych organizowanych przez Wydział Duszpasterski.